JAG HAR BLIVIT INTERVJUAD

Grafisk Design Tar Bloggar Till Ny Nivå

-

Isabelle Olofsson är en 18 årig student som brinner för grafisk design, ett intresse som uppstod för två år sedan. Sedan dess har hon designat bilder till hundratals personer för deras bloggar, och har börjat göra sig ett namn på riktigt.

-

Det var i samband med att Isabelle läste kursen Marknadsföring A år 2011 som hon blev introducerad för programmet Photoshop, och att hon utvecklade ett intresse för att designa bilder digitalt. Det finns andra program som man också kan designa i, men Isabelle påpekar att det var just hur hon blev introducerad för Photoshop som avgjorde att hon fastnade för det. Isabelle brinner även för att blogga på internet, och därför föll valet på att designa såkallade headers, då de används på i princip alla bloggar. Det gick därmed att kombinera två intressen på ett smidigt sätt.

-

Vad är skillnaderna på när du designar för dig själv, och när du gör det för andra?

- ”När jag designar för mig själv utgår jag från vad jag gillar. Färg och humör påverkar, och ibland fortsätter jag bygga på sånt jag redan har. När det gäller design för andra så är deras önskemål viktiga, och vi försöker komma fram till något som båda blir nöjda med.”

-

De flesta som designar har ett såkallat trademark, något som utmärker dem, och något som ofta förekommer i deras verk. I Isabelle’s fall så är färgen rosa återkommande, något som hon är medveten om.

- ”Färgen rosa är kanske inte så unik då så många personer använder den, så jag får sticka ut med min personlighet istället.”

-

Grafisk design är ett väldigt brett område, men det finns svårigheter som man stöter på. Isabelle lyfter fram situationer där man ska designa för andra personer som ett exempel på när svårigheter kan uppstå. Hon menar att det kan vara svårt att hitta den där balansen där både hon och ”kunden” blir nöjda, och att det ibland kan finnas väldigt specifika krav som gör hennes arbete mycket svårare. Ett annat problem är hur man bäst utvecklas, då man oftast hittar något man gillar, och kör på säkra kort när man ska göra nya designer. Detta är Isabelle medveten om.

- ”Ibland så känns det säkrast att göra det som jag vet att jag är bra på, men jag uppskattar även utmaningar. Hade jag aldrig tagit utmaningarna så hade jag inte varit så bra som jag är idag.”

-

Hur många personer har du designat för?

- ”Jag har tappat räkningen, men det är hundratals.”

-

Avslutningsvis så har även Isabelle några tips till nybörjare som vill börja med grafisk design.
- ”Det viktigaste är att man blir bekant med verktyget man arbetar med. Oavsett om det är Photoshop, GIMP eller andra program så måste man lära sig hur det fungerar, och hitta ett som man trivs med. Var inte rädd för att söka efter information, mycket finns på internet, och man kan hitta guider både i text och på video.”

Jimmy Olofsson

 

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0